Service kosten, hoe zit dat nu?

Service kosten, hoe zit dat nu?

Service kosten, hoe zit dat nu?

28 maart 2024

Woon je met meerdere bewoners in een woongebouw? Dan betaal je service kosten. Maar wanneer krijg je nou geld terug en wanneer moet je bijbetalen?

Service kosten zijn kosten voor het hele gebouw
Het gaat bijvoorbeeld om kosten voor het schoonhouden van de ingang. In de hal, bij de lift of in het trappenhuis. Of kosten voor de verlichting in de hal of bij de bergingen. Iedereen die in het woongebouw woont, heeft daar voordeel van. En dus betaalt iedereen in een woongebouw daar aan mee.

Servicekosten betaal je vooruit
Aan het begin van ieder jaar schatten we de kosten voor ieder woongebouw. Dat doen we met gegevens van het jaar ervoor. Het geschatte bedrag betaalt iedere huurder in een woongebouw. Je betaalt deze kosten dus vooruit. We noemen dat een voorschot.

Pas aan het eind van een jaar weten we de werkelijke kosten
Dan pas weten we bijvoorbeeld hoeveel elektriciteit er is verbruikt. Of dat elektriciteit duurder is geworden. Het afgelopen jaar was elektriciteit bijvoorbeeld veel duurder dan het jaar ervoor. De werkelijke kosten zijn dan hoger dan de kosten die aan het begin van het jaar zijn geschat.

Je krijgt geld terug als je teveel hebt betaald
Heb je meer aan service kosten betaald dan de werkelijk kosten? Dan krijg je geld terug. Het kan ook zijn dat je moet bijbetalen. Dan heb je te weinig betaald. Iedereen die service kosten betaald, ontvangt vóór 1 juli 2024 een overzicht van de servicekosten van 2023. Op dit overzicht zie je of je moet bij betalen of dat je geld terug krijgt.

Als het bedrag kleiner is dan €2,50 hoef je niets te doen
Je hoeft dan niet bij te betalen. Ook als je minder dan €2,50 teveel hebt betaald, krijg je niets terug. Dat heeft te maken met de administratie. Een rekening maken en toesturen kost dan meer dan €2,50.

Heb je een huurachterstand?
En je krijgt geld terug? Dan verrekenen we het bedrag van je huurachterstand met het bedrag dat je terug krijgt. Je huurachterstand wordt daarmee minder.  

Wil je meer informatie over servicekosten?
Kijk ook op onze website www.woonopmaat.nl. Daar vind je veel gestelde vragen over de service kosten. Ook lees je informatie over hulp die je kan vragen. Bijvoorbeeld als je moeite hebt met het betalen van je huur. En kom je er niet uit? Dan mag je ons ook bellen of mailen. Ons email adres is post@woonopmaat.nl en ons telefoonnummer is 0251-256010