Uitleg servicekosten 2025
Uitleg over de servicekosten in 2025
Waarom wordt het servicekosten bedrag dat je vooruit betaalt hoger?
We willen voorkomen dat huurders in 2026 meer moeten bijbetalen. Daarom verhogen we het bedrag dat je vooraf betaalt.
Waarom zijn de servicekosten hoger?
De servicekosten voor 2025 zijn hoger dan in 2024. Dit komt door een aantal oorzaken.
1) In de servicekosten zitten de kosten voor het elektra in de gezamenlijke ruimtes. In 2024 kostte elektriciteit meer dan in 2023. Dus ook als er niet meer energie is gebruikt, worden de servicekosten voor elektra hoger.
2) Woonopmaat heeft vanaf 2024 een nieuwe energieleverancier. Het contract met de oude energieleverancier liep af. De kosten voor energie bij de nieuwe energieleverancier zijn hoger dan bij de oude leverancier. Ook zijn de energiebelasting en de netbeheerkosten hoger.
3) De kosten voor de schoonmaak van de gezamenlijke ruimtes zitten ook in de servicekosten. In 2024 zijn de lonen van schoonmakers flink gestegen. We moeten dus meer betalen voor het schoonmaken van de gezamenlijke ruimtes.
Waarom betaal ik meer voor stookkosten?
Woon je in een wooncomplex met blokverwarming? Dan betaal je maandelijks de stookkosten voor je eigen woning aan woonopmaat. Ook deze kosten kunnen hoger zijn. Zelfs wanneer je verbruik hetzelfde is gebleven. Dit komt omdat de gasprijzen in 2024 zijn gestegen. Ook zijn de energiebelasting en netbeheerkosten van Stedin hoger geworden.
Waarom zijn de kosten voor water hoger?
Betaal je ook voor water? Dan zijn kosten ook hoger. Dit zijn niet alleen kosten van water. Maar ook belasting op leidingwater en vastrecht. Al deze kosten tellen we bij elkaar op en bepalen het bedrag dat je voor water betaalt.
Waarom wordt de huur van mijn zonnepanelen verhoogd?
De huur van de zonnepanelen wordt jaarlijks met 2% verhoogd. Met de berekening van de prijs van de zonnepanelen hebben we hiermee rekening gehouden.
Wat betekent ‘elektra gem. ruimten’?
Dit zijn de kosten voor alles wat stroom gebruikt in de gemeenschappelijke ruimten van jouw gebouw. Bijvoorbeeld de verlichting in de hal of de lift.
Waarom betaal je administratiekosten?
Administratiekosten zijn kosten die we maken voor het opmaken van alle rekeningen. Voor het maken van de rekeningen voor de service kosten, rekenen we 5% van de totale servicekosten. Dit zijn kosten zoals schoonmaak, kosten elektra en complexbeheerder. Voor stookkosten berekenen wij 1% administratiekosten.
Het betalen van de servicekosten en wat je kunt doen
Je leest dat je geld terug krijgt. Wanneer krijg je dat terug?
Krijg je geld terug? Dan ontvang je dat vóór 1 juli 2025. Heb je een (huur)achterstand, dan verrekenen we dit met het geld dat je terugkrijgt.
Is je totale voorschot € 2,50 hoger of lager dan de werkelijke kosten?
Je hoeft dit dan niet te betalen. Ook als je € 2,50 of minder terug krijgt, ontvang je dit niet terug. Dit doen we omdat de administratiekosten hoger zijn dan deze € 2,50.
Waar kun je zien hoeveel warmte of water je hebt verbruikt?
Je hebt bij de afrekening van de servicekosten ook een brief van Techem ontvangen. Deze brief van Techem is om je informatie te geven. Bijvoorbeeld over hoeveel warmte of water je hebt gebruikt. En wat de kosten hiervan zijn. Het bedrag dat je moet bij betalen of dat je van ons terugkrijgt, staat ook in de brief die je van Woonopmaat ontvangt.
Wil je graag je verbruik zien bij Techem?
Woon je in de Luxemburglaan, aan het Euratomplein of in de Gasthuisstraat? Dan kun je je verbruik zien via mijn www.ted.nl. Via deze website zie je hoeveel je verbruikt per meter. Heb je vragen hierover? Neem dan contact op met huuraanpassing@woonopmaat.nl
Hoe kun je je voorschot voor de stookkosten en water verhogen?
Wil je je voorschot voor stookkosten of water verhogen? Stuur dan een mail naar huuraanpassing@woonopmaat.nl. Zet in je e-mail het nieuwe bedrag dat je per maand aan voorschot wilt betalen. Wij passen het bedrag dan voor je aan.